Modern hayatın insana sunduğu “mükemmel olma” tutkusuna
götürecek yol şeklinde tarif edilebilecek moda,
bilinenin aksine sadece giyimle alakalı değildir. Hayatın her şubesinde
kendisini gösteren moda, edebiyat, sanat, sinema, tiyatro, kariyer, bilim ve
kitap dünyasını da içerisine alan bir boyutu ifade eden kavramdır. Popüler kültürü yansıtan ve kelime anlamıyla
“hemen şimdi’nin tüketimi demek olan moda, pek çok kişi tarafından giyim
endüstrisinin ürettiği ve piyasaya sürdüğü bir ticari meta olarak
düşünülmüştür. Ancak moda,
hayatımızın her safhasında kendisini gösteren bir alışkanlığa dönüşerek,
tüketim zincirinin canlı tutulmasında büyük bir işlev görür.
“Hemen ye” de bir moda mı?
İnsanların “hemen pişir ve ye” mantığıyla beslenme
alışkanlıkları kazanmış olması, tüm dünyada fast food markalarının büyümesine
ve yayılmasına neden olmuştur. Her geçen gün reklamlar ve tanıtım kanallarıyla
“hemen ye” kültürünün kısa sürede kabul edilebilir olması, “hemen şimdi”
anlamına gelen moda ürünü sıfatına sahip olmasından kaynaklanır. Sonuç olarak moda, yeme alışkanlıklarının fast food
tarzında olmasından, giyim tarzının popüler tasarımlar arasından seçilmesine kadar
her şeyi kapsamaktadır.

Moda neden kadınlara has bir kavram olarak düşünülür?
Moda nedir?
kavramı ardından gelen cevapları incelediğinizde, kadınların odak noktası
yapılarak sarf edilen sözleri duyabilirsiniz. Bunun edeni, moda kelimesinin
yanlış bilinmesi ve sadece tekstil endüstrisinin bir ürünü olduğunun
sanılmasından kaynaklanan yanlışlıktır. Kadınların alışveriş sırasında modaya
uygun ürünler alarak, her zaman daha güzel gözükmeleri modanın kadınlara has
bir şey olduğunu düşündürebilir. Erkekler aldıkları elbise veya giysilerin
modaya uygunluğuna dikkat etmeseler de, aslında tekstil firmalarının en son
moda tasarım trendlerine uyarak ürettikleri giysileri giymekle modaya uymuş
olurlar. Her yaz veya her kış insanların alışveriş gereksinimi duymaları, moda
algısının bilinçaltına yerleştirilmiş olmasından kaynaklanır. Kadınlar üzerinde
bu moda algısı, daha fazla başarılı olduğundan mağazaların vitrinlerinde kadın
ürünleri daha çok sergilenir.
Moda hayatı nasıl etkiliyor?
Moda hayatı olumlu
ve olumsuz bir şekilde etkileyebiliyor. İnsanların “hemen” tutkusuna bağlı
olarak yönlendirilmiş olmaları, süratli bir şekilde yaşamaları ve düşünmeleri
gerektiği imajını yaratıyor. Sürekli değişen, sürekli yeniliklere adapte olmaya
zorlanan bir hayatı, moda insanlara
sunuyor. Bu durum ruhsal bir takım bozuklukların olmasına neden olabilir.
Teknolojinin “hemen” değişmesine bağlı olarak, elindeki akıllı telefonun yeni
olmasına rağmen eskidiğini düşünen kişi, çalıştığını yeni uğruna feda etmeyi ve
bunu sürekli tekrarlaması gerektiğini ister istemez modanın ortaya çıkardığı
“tüketim kültürü” alışkanlıklarıyla kazanıyor.
Modanın olumsuz yanlarını sayabileceğimi gibi, olumlu
yanlarının da olduğunu söylememiz gerekir. İnsanların entelektüel olana ilgi
duymalarını sağlamış ve popüler olan kitapların, sporun, sanatın, bilimin
tüketilmesini hızlandırmıştır. İnsanların daha pratik hale gelmesini sağlayan
teknolojiyi hayata entegre etmiş ve hayatı kolaylaştırmıştır. İnsanların
kendilerini daha güvenli ve cesur hissedebilmeleri adına kaliteli giysi ve
güzellik malzemelerinin kullanılmasını sağlamıştır.
Modayı faydalı şekilde kullanmak!
Modanın faydalı kısımlarının alınarak, zarar verici
etkilerinin ortadan kaldırılmasını sağlamak tamamen kişinin elindedir. Gardırobunuzda
giysi varken mağazalara gitmeniz ve harcama yapmanız modanın kurbanı olmanız
anlamına geliyor. Elinizde ihtiyacınızı gören tablet varken yenisinin
çıkmasıyla ona ulaşmak istemeniz “hemen şimdi”nin seviyesiz şekilde
algılanmasından kaynaklanıyor. Kişinin kendisini frenleyebilmesi ve iradesi
dışında tezahür eden isteklerine dur diyebilmesi gerekiyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder